funderingar...

Alltså, jag kan inte hjälpa det, men alla skriverier och uppmaningar om att svensken bör förbereda sig för krig gör att kalla kårar går inom mig och håren reser sig!
Tycker det är såå otäckt!
Är det sant?! Kommer det bli krig?! Eller varför annars skrämmer man folket så?! 
Köpa vevradio, ficklampa, första hjälpen kit, mat osv. 😬 
Varför vill nån kriga mot oss? Vårt lilla obetydelselösa land vill väll ingen ha?!

OM det skulle bli krig vill ja bli förvarnad, ja tänker mest på mina djur. Då vill ja att samtliga avlivas! Dom ska inte behöva va med om krig å lidelse🥺 

Man börjar se nu, från Ukraina hur alla stackars övergivna djur svälter. Det kan ja inte gå med på! Då vill ja hellre avliva mina djur så dom slipper lida, känna sig övergivna eller bli skiträdda för bomber å annat. 

Usch vilken värld vi lever i, hur svårt ska d va att bara hålla sams å hjälpa istället för att stjälpa. 🥺

Hur som helst,  det är det jag går å funderar på om dagarna. 😅

Djuren och jag har iaf haft en jättemysig helg, med mycket mys å pyssel me djuren men även en massa jobb. Har haft "stora mockarhelgen" i helgen. Mockat ut hela hönshuset å fyllt på nytt, tömt hästboxarna å fyllt på nytt,  försökt mocka ur hundgårdar , brutit loss skit från is å snö 🥴
Samma ute i hagen å så har lössriften mockats ur.
Men omöjligt att få loss all skit, d sitter fast 😖













Nu är det söndag kväll och jag har precis avnjutit en asgod vegetarisk rätt.

Gratinerad squash med mozzarella i en tomatsås och till det linguine pasta! 👌😋
Smarrigt värre!😁


Har även skaffat mig nytt gymkort, denna gången till gymmet i Blidsberg!

Det behövs sorgligt mycket nu,  när man har stillasittande jobb 🫣😲

Önskar mig inte en karl på heltid men skulle vart Nice med en som kom nån timma om dagen för att ge mig en massage 🥰🤫😋😉


Nä, nu är det dags för söndagsbadet !

Hoppas vi alla får en bra vecka  sen.

Over and out!
5 kommentarer
Lena

Sverige är mycket bra att ha. Goda naturtillgångar i gruvor och strategiskt läge så länge ryssvännerna i Turkiet och Ungern kan hålla oss utanför NATO. 2017 sa jag till min sambo: ska vår generation klara oss från krig. Under 1900-talet var det krig 1914 och sen start igen 1939. Sverige var inte med men blev mycket påverkade ändå med ransonering och mobilisering av både folk och fä. Hästar blev krigsplacerade. Så kom covid. Det blev nästan som krig när alla gränser stängdes och importen stoppades. Jag skyndade mig att köpa rödkulla eftersom vår gamla kossa inte fick fler kalvar. Importvaror som kontaktlinser hamstrade jag för ett år. Så startade cirkusen. Inget dasspapper och ingen jäst trots att vi har fabriker för båda. Pengar saknade värde eftersom hyllan stod tom. 100 kr eller 100 000 på kontot - du blev utan i båda fall. Mat för en vecka saknar betydelse om importen stoppas. Två veckors lager har ICA och de andra är inte bättre. Under andra världskriget hade många fortfarande självhushåll och körde häst. Bilarna gick att konvertera till gengas. Nu sitter vi i skiten och de i städerna allra mest. De kommer sakna vatten, värme och mat. Och de är många.
Skit i vevradion. Du bor i en by. Alla behöver inte ha varsin. Skaffa tändstickor, receptfria läkemedel och sist men inte minst: Anmäl dig till Blå Stjärnan. Vi har civilförsvarsplikt. Som Blå Stjärna får du ta hand om djur och bli krigsplacerad på bondgård eller liknande. Jag valde Bilkåren för att få gratis tunga körkort. Vi kanske ses om jag hamnar i mjölkbilen.

Svar: haha! 😄 önskar ja vore som du! du är så cool lugn och behärskad å klok hela
tiden!🥰 den dagen ja har råd ska ja börja hamstrar lite mat iaf. Men just nu räcker inte pengarna till.
Sara Rygaard

Lena

På andra våningen under snedtaket har jag en skrubb. Där finns en byrå fylld med bland annat tändstickslådor, tvål mm. Ovanpå och på hyllor står havregryn, vetemjöl, vetemjöl spec, rågsikt, socker, sirap och alla andra torra varor som behövs för bak. Gula ärtor, bönor, ris och pasta finns på en hylla. Konserver har jag inte så mycket. Detta har inte inhandlats vid ett tillfälle utan jag har köpt två mjölpåsar när jag behövt en och ställt den andra i skafferiet. Sen är det bara att rotera lagret och ta den äldsta först. Inspirationen kom för många år sen då en väninna visade sitt gamla bondkök. Där öppnade man en dörr och klev ner två trappsteg till gårdens skafferi. På båda sidor var hyllor från golv till tak som var mycket välfyllda. Så ska jag också ha det och slippa upptäcka att något är slut när det behövs tänkte jag. Så blev det och nu har jag ett välfyllt krisförråd om något skulle hända. Hennes skafferi var kallt eftersom det blev lite av en källare. Den möjligheten hade tyvärr inte det här huset men jag har en rejäl jordkällare.
Bli en prepper du också. Minns de tomma hyllorna under covid.

Anonym

He Sara och hoppas helgen varit bra!
Lena är mycket klok i det hon skriver, att samla på sig över tid är väldigt bra! Det är klart att det politikerna och ÖB är skrämmande, men v har ju så lite egenskap kvar att det blir upp till oss själva... Du som bor på landet har det ändå bra! Du har dina hönor som ger ägg, vet inte hur mycket du odlar, men ett potatisland är ju inte fel, dock svårt om man bor i lägenhet... börja bygga ett lager efterhand, och köp bara sånt du använder!
Kram

Svar: Ja man borde kanske börja göra det 🫡
Sara Rygaard

Anonym

Oj vad min autocorrect sabbade det förra meddelandet, men andemeningen går nog fram :-)

Lena

Ett annat problem med att vänta är att prislappen blir en annan när det blir ont om varor. Folk hamstrar inte bara för eget bruk utan även för att tjäna sig en hacka på "svarta börsen". Minns julhelgen för några år sen då det annonserades ansjovis för 100 kr burken. Det första som ryker är elen så det gäller att sätta sig i soffan med kollegieblocket och planera för matlagning, vattenförsörjning mm. Spritkök eller elverk är ingen lösning på sikt eftersom bränslet måste köpas. Vedspis och brunn med handpump eller hink är bättre. Tänk 1800-talets livsstil. Resurserna finns på landet. När vedboden, jordkällaren och saltkaret i visthusboden är fyllda infinner sig lugnet. Har man djur så proppar man ladan full också.